
tisíc čtenářů 
na jedno vydání 
novin a časopisů

finanční služby, móda, 
cyklistika, média

BM management

Hospodářské noviny, Respekt, 
Ekonom, Právní rádce, Moderní 
řízení, iHNed.cz, Aktuálně.cz, 
Centrum.cz, Atlas.cz, Volný.cz, 
Žena.cz, Vybermiauto.cz, 
Vaření.cz, Zdraví.cz 

V ČEM PODNIKÁ:

NEJZNÁMĚJŠÍ 
SPOLEČNOST:

KTERÁ MÉDIA OVLÁDÁ:

ZDENĚK
BAKALA

milionu 
reálných 
uživatelů 
na internetu 
měsíčně 4,85

416



32 33

Savov, který už několik roků žije v Londýně, kde se právně brání 
vydání do Česka kvůli trestní kauze, v níž figuruje. 

Savov jako majitel tehdy ale oficiálně známý nebyl a manage-
ment Economie se vůči nabídce Mladé fronty stavěl obezřetně. 
Majitele však podle Klímy lákala vyšší cena. V kuloárech se mluvilo 
o tom, že se za prodej Economie Bakalovi přimlouvali i vlivní čeští 
politici, když argumentovali bezpečnostními zájmy, aby prestižní 
ekonomické vydavatelství nakonec neskončilo v rukou ruského 
kapitálu. „Nemohu vyloučit, že jistý tlak na Holtzbrincka šel i z ně-
mecké politiky. Svou roli sehrálo i to, že vlastnictví novin je v Německu 
vnímané jako prestižní věc, vydavatel je celebrita,“ říká Klíma. 

Tuto verzi potvrzuje i František Savov. „Když vydavatelství Han-
delsblatt oznámilo, že chce opustit český trh, předložil jsem nabídku 
na koupi vydavatelství Economia, stejně jako Zdeněk Bakala. Spe-
kulovalo se o tom, že tehdejší ministr zahraničí Karel Schwarzenberg 
intervenoval přes Edmunda Stoibera, aby německý majitel upřednost-
nil jeho osobního přítele Bakalu,“ říká s odstupem let Savov. Podle 
něj to byl naopak Bakala, kdo „pravděpodobně nabídl prodávajícím 
výhodnější cenu“.

Bakala nakonec podle odhadů zaplatil tehdy značnou sumu – 
kolem dvou miliard korun. Prodej se dokončoval v době rozpuku 
světové finanční krize v roce 2009. „To byl okamžik zlomu 
ve vydavatelském byznyse. Inzerenti přestali inzerovat, trh se celkově 
propadl a starý obchodní model přestal fungovat. Všechno se obracelo 
stále více k internetu,“ popisuje narůstající potíže Michal Klíma. 
„Sám Bakala neměl přesnou představu, proč vydavatelství kupuje. 
Měl obrovský volný kapitál, ale žádné konkrétní záměry ani zájmy 
na vydavatelském byznyse neměl,“ říká Michal Klíma.

TRABLE SE ZDEŇKEM BAKALOU
I tak ale příchod nového majitele znamenal první zásadnější 
zkoušku českých novinářů a mediálních manažerů v uvažování 
o tom, jak se vyrovnat s faktem, že jejich majitel je angažován 
nejen podnikatelsky, ale i společensky (i když nikoli politicky jako 
později v případě Andreje Babiše). 

Zdeněk Bakala rozhodně do médií nevstupoval jako zcela 
nepopsaný list. Již od roku 2006 byl spolumajitelem názorového 
týdeníku Respekt (spolu s Karlem Schwarzenbergem, který 

že Economia je na prodej, přišlo potvrzení: Holtzbrinck oficiálně 
oznámil českému managementu, že firma skutečně na prodej je. 
Sami manažeři se měli zapojit do hledání potenciálního kupce. 
„Ujišťoval nás tehdy, že mu nejde o nejvyšší nabídku, ale o udržení 
principu kvalitní žurnalistiky a o dobrého majitele,“ vzpomíná na rok 
2008 tehdejší generální ředitel vydavatelství Michal Klíma. Zájem 
o investici do médií byl ovšem tenkrát, na rozdíl od pozdějších let, 
mezi českými firmami a miliardáři velmi vlažný, respektive prak-
ticky žádný. Neformální debaty se vedly například i s finančními 
skupinami PPF či J&T. „Tehdy ale o média nikdo zájem neměl. A to 
přesto, že v té době ještě mediální byznys dobře fungoval. Tehdy si ještě 
nikdo neuměl pořádně představit, že by šla média politicky zneužívat, 
a zároveň nevěřili návratnosti své potenciální investice. Dřívější 
pokusy ať již Komárka nebo Kellnera byly obchodně neúspěšné,“ 
hledá příčiny s odstupem času Klíma, který působil v mediálním 
managementu už od roku 1990, kdy zamířil do čela nakladatelství 
a vydavatelství do té doby samizdatových Lidových novin. 

Jediný z oslovených tuzemských podnikatelů, kdo se nebránil 
dalším debatám o koupi Economie, byl finanční investor Zdeněk 
Bakala. V té době vlastnil těžební společnost OKD a disponoval 
značně volným kapitálem. 

Celkem se nakonec objevilo asi dvanáct zájemců, z větší části za-
hraničních, například z Rakouska či z Finska, z nichž však většina 
z možné transakce buď postupně vycouvala, nebo se jejich finanční 
nabídka neblížila představám, jaké měl o prodejní ceně majitel. 

Nakonec v soutěži zbyli jen dva hráči: Zdeněk Bakala a vydava-
telství Mladá Fronta, s tehdy ještě neznámým majitelem. (Součas-
ný vlastník František Savov se k firmě totiž oficiálně přihlásil až 
o několik let později. Nyní sám zpětně rekapituluje, že „jako jediný 
z aktuálních vlastníků větších mediálních domů podnikám v médiích 
nepřetržitě zhruba od roku 1994“.)

Původně založil firmu na zpracování dat pro tiskoviny, poté vy-
dával knížky, katalogy, časopisy. Zlomem bylo vydávání časopisů 
Daně a právo v praxi a Účetnictví v praxi, které společně s dalšími 
odbornými tituly prodal firmě Wolters Kluver. „V roce 2001 jsme se 
skupinou investorů koupili v dražbě vydavatelství Mladá fronta, a. s., 
které vlastním dodnes, i když jsem v posledních letech některé tituly 
prodal panu Křetínskému, respektive jeho firmě CN invest,“ říká 



34 35

až k bankrotu společnosti. Zajímavá byla reakce týdeníku Respekt. 
Rozhodl se, že o svém majiteli ve svých autorských textech zcela 
přestane psát. „Respekt není deník, který musí psát o všem, co se děje 
kolem, jsme názorový týdeník. Zřejmě jen málokdo by oponoval tomu, 
že chválit svého majitele by působilo nepatřičně. Pokud ale nemáme 
někoho chválit, nemůžeme ho ani kritizovat. I proto jsme se rozhodli, 
že o aktivitách našeho majitele – Zdeňka Bakaly – nepíšeme,“ vysvět-
loval 23. září 2013 (tedy nedlouho poté, co Andrej Babiš koupil 
vydavatelství Mafra) v editorialu šéfredaktor Erik Tabery.

Schytal za to značnou kritiku, třeba i od svého někdejšího šéfre-
daktora, uznávaného publicisty Tomáše Němečka. „Říká se, že jsou 
tři možnosti. Buď budete své majitele ignorovat. Nebo vždy napíšete 
do závorky, že je zmíněný člověk váš majitel. Nebo se budete tvářit, že 
všem včetně majitele měříte stejným metrem. Pořád věřím, že existuje 
možnost být natolik silný a sebevědomý, aby šlo o majitelích psát, 
jako by to byl kdokoli jiný. Je to ale velmi těžké,“ řekl v rozhovoru pro 
Respekt. Neudržitelnost své pozice nakonec – o rok později – uznal 
i Respekt. V dubnu 2015 pak Erik Tabery v eseji „Média v éře An-
dreje Babiše“ přiznal, že původní rozhodnutí byla chyba: „Ačkoli to 
je pravidlo v některých zahraničních redakcích běžné, načasování bylo 
špatné. Až následně mi došlo, že hromadný vstup českých podnikatelů 
do médií může vzbuzovat dojem, že hlavním cílem nových poměrů 
v médiích je ticho. Proto jsem rozhodnutí o majiteli nepsat změnil.“

VYSÍLÁNÍ OD STALINA
Veřejnoprávní média, především Český rozhlas a Česká televize 
(mimo kategorie je veřejnoprávní Česká tisková agentura), mají 
na české mediální scéně svou nezastupitelnou roli (více o nich 
v kapitolách 5, 6 a 7). V někdejším Československu, kde soukromé 
stanice neexistovaly, měly ovšem zpravodajský monopol. Po pádu 
komunismu ale i tento „monopol na pravdu“ padl. První českou 
komerční televizi byla TV Premiéra, která začala vysílat v roce 
1992 nejprve jen pro Prahu a střední Čechy; o dva roky později se 
přejmenovala na Primu. Pokud jde o soukromá rádia, první pokusy 
byly pirátské. Na podzim roku 1990 se konala v podzemí bývalého 
Stalinova pomníku výstava Totalitní zóna a právě odtud začala vysí-
lat doslova podzemní stanice Rádio Stalin bez licence, kterou ještě 
tehdy neměl ani kdo vydat, bez povolení, na černo. Ilegálně vysílalo 

Respekt vlastnil od roku 1996) a pomohl mu z vážných ekono-
mických obtíží. Není bez zajímavosti, že rozhodnutí miliardáře 
koupit známý časopis žádný větší ohlas v té době nevyvolalo. 
A to byl Respekt mimochodem vůbec prvním porevolučním 
časopisem v Československu. Vznikl z revolučního Informačního 
servisu založeného již 18. listopadu 1989; první číslo časopisu pod 
názvem Respekt pak vyšlo 14. března 1990. Šéfredaktor Respektu 
Erik Tabery v roce 2008 příchod Bakaly do Economie přivítal. 
„Velkou novinkou je, že vydavatelství Economia, pod které patří 
například Hospodářské noviny, koupil majoritní vlastník Respektu 
Zdeněk Bakala. Vzhledem k velikosti vydavatelství je to na českém 
mediálním trhu jeden z největších pohybů za posledních deset let. 
Na obsah a podobu Respektu to nebude mít zásadní vliv. Zejména pro 
koleg y v HN ale bude jistě dobrou zprávou, že je vlastní člověk, který 
ctí základní smysl médií, totiž nezávislé šíření kritických informací,“ 
napsal v úvodníku. Postupem času se Respekt do vydavatelství 
Economia plně začlenil. 

V Economii ještě před příchodem Zdeňka Bakaly schválili 
pravidla, že v každém článku, který se ho bude týkat, má být vždy 
explicitně zdůrazněn konflikt zájmů. „Přijali jsme zásadu – která 
se v Economii dodnes dodržuje – že je zapotřebí u každého článku, 
který se nějakým způsobem dotýká podnikání našeho majitele, tuto věc 
explicitně uvést. To znamená v každém článku, který se dotýká přímo 
Bakaly nebo oborů, ve kterých podniká a ve kterých tudíž byla redakce 
v konfliktu zájmů, se tento konflikt zájmů deklaruje v článku nebo pod 
článkem,“ upozorňuje tehdejší šéf vydavatelství Michal Klíma. 

Zavedená praxe to je nyní i v jiných vydavatelstvích. Píše-li 
například ekonomický deník E15 o Danielu Křetínském, neopo-
mene připomenout, že je zároveň vydavatelem listu. Podobně 
by to mělo být i v případě Andreje Babiše a Mladé fronty Dnes 
či Lidových novin. Tam se to ovšem neděje. Redakce přistoupila 
na výklad, že Babiš již vydavatelství nevlastní, protože jej kvůli 
zákonu o střetu zájmů převedl do svěřenských fondů. 

Ale zpět ke Zdeňku Bakalovi. Z něj – v době nákupu Economie 
ctěného filantropa s pověstí blízkého přítele Václava Havla – se 
stal v mezičase pro část veřejnosti a některé české politiky v čele 
s prezidentem Milošem Zemanem veřejný nepřítel – zejména 
kvůli problematickému hospodaření OKD, které nakonec vedlo 



36 37

s Pražským výběrem, byl to muzikant a právník. Na druhé straně třeba 
Zdeněk Pachovský, tehdy číšník z Karlových Varů, s Rádiem Dragon. 
Řada lidí si řekla: pojďme si založit rádio. Tehdy vůbec nikdo netušil, 
co to znamená,“ vzpomíná Jan Neuman. Ten v roce 1993 začal 
pracovat ve firmě, která postupně začala sdružovat roztříštěná 
regionální rádia do společné reklamní sítě. Dnes je spolumajitelem 
Media Marketing Services (MMS) a programovým ředitelem spo-
lečnosti Media Bohemia, která vlastní zhruba třicet tuzemských 
rádií – sítě Hitrádií, Fajnrádií, Rockrádií a Rádio Blaník. 

„Jednotlivých rádií bylo na trhu hodně. Někteří to dělali líp, jiní hůř 
a ti první to začali prodávat. Tím vznikaly zárodky sítí současných 
vlastnických skupin,“ říká Neuman. Posledních mohykánů, kteří 
„jedou jen na sebe“ už není v Česku mnoho: například Rádio Kro-
kodýl v Brně, Rádio Kontakt Liberec, Rádio Haná v Olomouci... 

krátce třeba i v Českých Budějovicích Rádio Podzemí. Vysílání 
Rádia Stalin vzbudilo v Praze mimořádný ohlas, po pár dnech bylo 
ale úředně zastaveno. Stalo se však základem pro dodnes fungující 
Radio 1. To oficiálně vzniklo na jaře 1991 a stalo se první soukromou 
nezávislou rozhlasovou stanicí vysílající z území tehdejšího Česko-
slovenska. K velkým hráčům na rodícím se rádiovém trhu patřila 
francouzská společnost Lagardère v čele s Michelem Fleischmann-
em. „Byl to intenzivní život plný zvratů a zajímavých momentů. 
Mediální scéna byla strašlivě jednoduchá. Byl tady státní rozhlas, státní 
televize a vše ostatní bylo potlačováno, výběr byl nulový. Když jsme 
začali 21. března 1990 vysílat – byť přes satelit a francouzsky – tak to 
byla velká bomba. Během tří měsíců jsem zadal menší studii poslecho-
vosti a tam se najednou ukázalo, že rádio Evropa 2 je v Praze známější 
než státní Radiožurnál,“ vzpomíná Fleischmann. První rok Evropa 
2 vysílala z Francie v legislativním vzduchoprázdnu. „O to více jsem 
se snažil pracovat na tom, aby se vytvořil legislativní rámec pro duální 
rozhlasový systém. To se povedlo v únoru 1991, kdy vyšel zákon o roz-
hlasovém a televizním vysílání. Ten odděloval veřejnoprávní a soukromý 
sektor a zavedl Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, která uděluje 
licence. Ještě předtím nás vysílalo asi sedm a neměli jsme žádnou oporu 
v legislativě. Tak nám ministerstvo kultury dalo takovou ,po-
volenku‘, která se posléze stala de 
facto licencí na základě nového 
zákona,“ říká Fleischmann. 
Společnost Lagardère 
pak na podzim roku 1993 
získala – spolu s dnes již neexistujícím Rádiem Alfa 
(po něm přišlo současné Rádio Impuls) – i jednu ze dvou volných 
licencí na celoplošnou soukromou rozhlasovou licenci pro Frek-
venci 1. V roce 1991 udělila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 
prvních 15 licencí k šíření rozhlasového vysílání, zanedlouho jich 
bylo již 25. Pro posluchače to znamenalo radikální změnu. Na FM 
frekvencích po celé republice začalo být hodně rušno. Vznikla 
rádia jako FM Plus, Faktor, Rádio 1, Evropa 2 Praha (kde se později 
proslavil například moderátor a zpěvák Leoš Mareš), Country radio, 
Contact Liberec, Orion, Haná, Bonton, City a řada dalších.

„Do rádiového byznysu se pouštěla velmi pestrá sorta lidí. Na jedné 
straně třeba dnešní senátor Ladislav Faktor, který svého času hrál 



3938

Babišův podraz

„Redakce českých deníků pracují v zásadě samostatně a nezávisle 
na svých vydavatelích, kteří se bezprostředně nevměšují do práce 
redakčních týmů. Nicméně tvář českých deníků nepřímo a zprostřed-
kovaně ovlivňují ekonomické zájmy těchto vydavatelů. Ti na jedné 
straně mají zájem o celkovou společenskou stabilitu, o hospodářskou 
prosperitu a férové podmínky podnikání. Na straně druhé však usilují 
o to, aby jejich podniky pracovaly efektivně a se ziskem, tj. aby zvyšo-
valy prodaný náklad a přitažlivost pro zadavatele reklamy, což tlačí 
česká média jako celek, a zvláště zpravodajská periodika, směrem 
k infotainmentu a k bulvarizaci agendy. (…) Jak ukazuje analýza 
vlastnických poměrů v českých médiích, také ony zatím nejsou hrozbou 
vzniku názorového monopolu či ohrožením plurality médií. Český 
mediální trh je stále otevřen pro nové hráče, ovšem jejich vstup na hra-
cí pole již není tak snadný jako před deseti lety. Otázkou však zůstává, 
zda a jak dlouho tento stav relativní plurality vlastníků českých médií 
vydrží a zda nepodlehne globalizačním trendům, které nahrávají 
velkým nadnárodním korporacím.“ Takto analyzoval tehdejší 
realitu českých médií v roce 2004 i hrozící rizika mediální analytik 
Milan Šmíd ve studii „Vliv vlastnictví médií na jejich nezávislost 
a pluralitu“. Finanční krize, která odstartovala na podzim 2008 
v USA, mnohé změnila. Česká média neskoupily nadnárodní 
korporace, ale tuzemští miliardáři. Od listopadu 1989 o obsahu 

„Trh se mění. Když jsme my začínali, všude kolem nás byli zahra-
niční vlastníci. Byl tu silný francouzský Lagardère, byla tady německá 
skupina kolem Impulsu, síť rádií Kiss, kterou původně vlastnil irský 
investor Denis O´Brian. Dnes už to vše mají domácí hráči,“ konsta-
tuje Jan Neuman. Lagardère, a s ním i síť Evropy 2 či celoplošnou 
Frekvenci 1, koupila společnost CNC Daniela Křetínského a Patri-
ka Tkáče, Rádio Impuls patří Andreji Babišovi (respektive do jeho 
svěřenských fondů) a síť rádií Kiss (a například i výše zmíněné 
Rádio 1) spadá pod TV Prima prostřednictvím majetkově propoje-
né Radio United Broadcasting, majitelem je podnikatel Ivan Zach.



40 41

„Babiš jen předstíral, že si chce koupit Blesk a s ním i Reflex, který 
vydával Ringier – Axel Springer. Byla to záměrná bublina, která mu 
pomohla jako nástroj pro vyjednávání s majitelem Mafry, doktorem 
Karlem-Hansem Arnoldem. Arnold se Mafry potřeboval zbavit a chtěl 
za ni dostat dobře zaplaceno. Babiš udržováním falešné informace 
jednak tlačil cenu dolů a jednak tím ukolébal novináře v MF DNES 
a v Lidových novinách, protože ti by byli podstatně nervóznější než 
lidé v Blesku,“ rekapituluje v knize Obrana před Babišem Pavel Šafr, 
který v té době působil jako šéfredaktor týdeníku Reflex. 

Cena, za kterou Babiš koupil nejvlivnější vydavatelský dům 
v zemi, nebyla zveřejněna. Insideři se shodují na částce 2,4 
miliardy korun bez nemovitosti na pražském Andělu. Babiš Mafru 
za tuto sumu koupil v roce, kdy byl plán na zisk ve výši 60 milionů 
korun. To znamená, že kupoval za čtyřicetinásobek zisku. I tato 
skutečnost svědčí o tom, že nešlo o byznys, ale že Babiš investoval 
do podpory svého politického usilování. Obavy z toho, že by snad 
Babiš mohl nově nabyté deníky nějak využívat v rámci předvoleb-
ního boje, mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka rozptyloval ujišťová-
ním, že miliardář Mafru „rozhodně nekoupil za účelem zasahovat 
do obsahu novin“. Dušoval se i sám Babiš. „Dnes som mal hodně 
vystrašených otázek či nebudu zasahovat novinářům do řemesla. 
Samozřejmě ne, hned by se to rozneslo a byl bych mrtvý muž,“ svěřo-
val se svou českoslovenštinou 27. června opět na Twitteru. 

KDOPAK TO VOLÁ?
Střih. Je pátek 28. června 2013. Politickému reportérovi Lidových 
novin Janu Kálalovi zvoní mobilní telefon. Číslo na Andreje Babiše 
tam měl uložené dlouho, ale takový rozhovor asi nečekal. Tři a půl 
minuty trvající telefonát probíhal doslova takto: 

JK: Jan Kálal, Lidové noviny, pane Babiši, zdravím vás.
AB: Dobrý, pane Kálal. Neruším?
JK: Povídejte.
AB: No, koukal jsem do monitoringu. V Právu mám otvírák, 

v Hospodářkách velký článek a v Lidovkách jsem nic nenašel.
JK: No... Já, řikám. Na tiskovce já jsem byl... Bohužel, já jsem 

prostý redaktor, který neurčuje to, co kde bude.
AB: Takže vám to zakázali? Mám tomu tak rozumět?

novin a časopisů rozhodovala šéfredakce, začátek konce této éry 
se datuje 24. červnem 2013. Od tohoto data začali obsah postupně 
řídit majitelé − za pomoci lidí, kteří odhodili morální skrupule 
a vysmáli se základům novinářské profese.

AŽ PŘÍLIŠ AKTIVNÍ MRTVÝ MUŽ 
V podvečer onoho června 2013 si Andrej Babiš povytáhl rukávy 
na svém oblíbeném roláku a s jistým přemáháním způsobeným 
jeho nechutí k počítačové technice začal ťukat do klávesnice. 
„Zítra asi něco koupím,“ objevilo se obratem na sociální síti Twitter. 
Tohle stručné sdělení vešlo do mediálních, podnikatelských 
a vlastně i politických dějin Česka. Pod statusem se ihned rozjely 
zasvěceně se tvářící reakce. „Koupí Babiš Ringier, jak se spekuluje, 
nebo nás překvapí něčím jiným? Koupí si ráno snídani?“ nebo „Bude 
to Blesk z čistého nebe?“ Což bylo vlastně docela přesné – blesk 
z čistého nebe to bezesporu byl. 

Navzdory všeobecnému očekávání a navzdory vypouštěným 
informačním balónkům naznačujícím, že Babiš má políčeno 
na vydavatele deníku Blesk, Sport či týdeníku Reflex, bylo vše 
nakonec úplně jinak. „Tak jsem to koupil a učím se pořádně česky. 
Všem se omlouvám za den zpoždění. Doufám, že z toho budou mít 
všichni takovou radost jako já,“ doplnil o dva dny později na Twitte-
ru Babiš. To už do světa letěla potvrzená zpráva, že druhý nejbo-
hatší Čech, tvrdý byznysmen s čerstvými politickými ambicemi 
a vydavatel sítě regionálních týdeníků 5+2, koupil od německého 
vydavatelství Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG) 
tuzemskou Mafru. 

S ní získal mimo jiné dva významné deníky Mladou frontu 
DNES a Lidové noviny, server iDNES.cz či hudební televizi Óčko. 
Kupříkladu týdeník Respekt to označil za „největší mediální událost 
od odchodu Vladimíra Železného z televize Nova“. Utajení bylo 
dokonalé. „Jisté náznaky byly, ale vždycky jsem si řekl – jsi parano-
idní. To je blbost, Němci by mu to neprodali,“ vzpomíná po letech 
tehdejší šéfredaktor Mladé fronty Dnes Robert Čásenský s tím, 
že nikdo z vedení redakcí ani z představenstva Mafry o jednáních 
s Babišem nevěděl. „Nikdo kromě předsedy představenstva Karla-
-Hanse Arnolda. Dokonale to utajili. A dobře udělali! Protože by se 
strhl cirkus a Němci by cukli,“ dodává Čásenský.



42 43

JK: Z těch ekonomickejch věcí mi to přišlo zajímavý. Ty věci 
ohledně toho nákupu.

AB: Hm. Jasně. A politicky čo? Vy píšete o politike. Všecky noviny 
o tom píšou, že budu mít poradce z Ameriky, takže…

JK: To na té tiskovce nezaznělo. 
AB: No dobrý, v pohodě. Doufám, že kluci vědí, co dělaj, jako. Asi 

nevědí, s kým mají tu čest. Ale to je jedno. Dobrý. Mějte se fajn. 
JK: Mějte se pěkně, hezký den.
AB: Na shledanou. 

ŠKATULATA, HEJBEJTE SE
Když se tehdejší vedení redakce o telefonátu dozvědělo a tázalo se 
Babiše, coby teprve budoucího vlastníka vydavatelství, co měl telefo-
nát znamenat, Babiš osobně přijel do sídla redakce Lidovek a za své 
chování se během návštěvy několikrát omluvil. „Byl jsem vytočený. 
Už se to nestane,“ dušoval se před nastoupenou redakcí. Jak vysvětloval, 
„ve firmách, které vlastní, je zvyklý mluvit s manažery i dělníky“. Babiš 
též ujišťoval, že „nepřichází dělat revoluci a vše by mělo běžet jako dopo-
sud“. Zaměstnanci se prý o místa bát nemusejí. V Mladé frontě Dnes 
a v Lidových novinách skutečně nikdo nezačal novinářům rozdávat 
výpovědi. Byli to naopak někteří novináři, kdo obratem podali výpo-
věď. Postupně odešlo zhruba padesát špičkových novinářů včetně 
šéfredaktora MF Dnes Roberta Čásenského, jeho zástupce Michala 
Musila či investigativní hvězdy Jaroslava Kmenty. Všechny tři (a řadu 
dalších) dnes najdeme v tištěném měsíčníku Reportér, který založili. 
O rozsahu personálního zemětřesení, které zasáhlo redakce prestižních 
novinových i internetových titulů, si lze udělat obrázek z výčtu, který 
k ročnímu výročí Babišova nákupu sestavila redakce HlídacíPes.org:

Andrej Babiš oznámil koupi vydavatelského domu Mafra koncem 
loňského června. Od té doby mnohokrát ujišťoval, že nijak nebude za-
sahovat do chodu redakcí. Řečeno již okřídlenou větou současného 
šéfredaktora Lidových novin Istvána Léko: „Můžeme mu věřit, nebo 
nemusíme.“ Faktem je, že k 1. květnu 2014 v porovnání s loňským 
červnem nezůstal ve vedení redakcí Mladé fronty Dnes a Lidových 
novin kámen na kameni. Znatelně se proměnily též redakce. Přiná-
šíme seznam lidí, kteří odešli či „byli odejiti“. Výčet jistě není úplný, 
uvítám jeho doplnění. Co z toho vyplývá, ponechávám na vaší úvaze.

JK: Jestli to chcete natvrdo říct, tak z porady přišlo usnesení, že to 
v tuhle chvíli jako by nechtějí.

AB: Čiže v tuhle chvíli je Babiš na černé listině. 
JK: Ne, tak to nemělo vyznít. 
AB: A jak jinak?
JK: Ta vaše tiskovka měla dvě roviny. Jedna byla ryze politická…
AB: Ale já vím, jaká byla ta tiskovka. Já se ptám, proč jste o tom nic 

nenapsal. To se vás ptám.
JK: Já jsem prostě dostal pokyn nepsat. 
AB: Výborně. To vám dal pan Balšínek? (tehdejší šéfredaktor Lido-

vých novin, dnes vydavatel a šéfredaktor Echo24, pozn. red.) 
JK: Ne přímo. Jakoby já většinou nejsem přímo s ním ve styku.
AB: Aha. A kdo vám dal ten pokyn?
JK: Tak mám nad sebou šéfa domácího oddělení, ten, předpo-

kládám, jde na poradu. A tam je i se šéfredaktorem a dalšími, 
jako s komentátory a se vším možným. Takže…

AB: Ale kdo vám to konkrétně řekl, že nemáte psát?
JK: Konkrétně mi to řekl můj šéf domácího Vladimír Křivka, ale 

nerad bych, aby se to nějakým způsobem obrátilo proti němu. 
On v tomhletom…

AB: Vladimír Čivka...? Jak se jmenuje?
JK: Křivka. Najdete to i v tiráži Lidovek. Ale jak říkám, on v tomhle…
AB: A vy to jako považujete za správné, co děláte jako... 
JK: Řeknu to takhle. Z politického hlediska v současnosti většinou 

o stranách, které mají třeba jen dva poslance v parlamentu jako 
Lev, zprávy moc nedáváme, jen výjimečně. V tuto chvíli vy…

AB: Zajímavé. Zajímavé, že všeci vaši konkurenti na to zprávy 
dávaj, protože můj ksicht totiž prodává tie noviny, pokud jste 
to ještě nezjistil.

JK: Eh. Já…
AB: Vy asi nechcete, aby se noviny vaše prodávaly.
JK: Já, říkám, jsem v tomhletom, pane Babiši, malý pán. Já o těch 

věcech nerozhoduju. Nemůžu s tím úplně moc dělat.
AB: Jasně. Já se len vás ptám. Já se s vámi normálně bavim ako, 

ako občan Babiš. Ne ako…
JK: No.… 
AB: Já ani nejsem majitel Mafry. Zatím. Já se ptám jako občan 

Babiš. Že jste byl na tiskovke.


